»
چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 شمسی
Wednesday 15 May 2024 GMT
چهارشنبه 8 ديا ما 1597 دیلمی
  منوی اصلی
Skip Navigation Links
درباره ديلمستانExpand درباره ديلمستان
خورگام
دیلمان
رودبار الموتExpand  رودبار الموت
ادبیاتExpand ادبیات
نام آورانExpand نام آوران
رحمت آباد و بلوکات
رودبار زیتون
دیلمیان دیگر استان هاExpand دیلمیان دیگر استان ها
دیلمیان دیگر کشورهاExpand دیلمیان دیگر کشورها
آداب و رسومExpand آداب و رسوم
میراث Expand میراث
جغرافیاExpand جغرافیا
اشکورات
طارم
طالقان
عمارلو
دیلم و کرمانج
گردشگری
آمایش سرزمین
نقشه
 
   شرح مطلب
 چشم طمع از خاك گيلان ما برداريد
مهدي اميري نظري برسري , جمعه 2 بهمن 1388 ساعت 1:42

تا كي گيلان دوستان  بايد منتظر شنيدن  شايعات و مشاهده تحريكات استانهاي همسايه ي ما قزوين و اردبيل در خصوص تجزيه ي استان گيلان باشند و آزرده خاطر گردند؟! چرا هيچ كسي يا ارگاني واكنشي جدي در مقابل اين اقدامات  نشان نمي دهد و براي هميشه اين مشكل را حل نمي كند؟!  يا اگر واكنشي نشان داده مي شود ، چرا بطور وسيع بازتاب داده نمي شود و اخبارش در اختيار مردم قرار نمي گيرد تا خيال گيلان دوستان راحت باشد.


سالهاست كه شايعه ي الحاق لوشان به قزوين و آستارا به اردبيل باعث آزرده كردن گيلان دوستان و شمال دوستان شده است و اين در حالي است كه دلايلي كه براي اين ادعا بيان مي شود  هيچ اساس كارشناسي نداشته و كاملا عوامفريبانه ، قومگرايانه ، ضد قانوني و يا در جهت مطامع سياسي از قبيل رسيدن به نمايندگي مجلس بوده است.


 اگر مسئولين استاني و شهرستاني ما دلايل مدعيان را خود ادعا كنند ،  شايد الحاق مناطقي از استان هاي مجاور از جمله  زنجان ، قزوين و اردبيل به گيلان عاقلانه تر و كارشناسانه تر باشد ولي ما پي اين مساله نيستيم و دوست نداريم به مسائل كوچكي مثل اين فكر كنيم و يا با شايعه پراكني  باعث ناراحتي شهروندان استانهاي همسايه شويم .


 اشتراكات قومي ، زباني ، نزديكي به مراكز شهرستاني و استاني و ... دلايلي است كه مي تواند به ادعاهاي احتمالي گيلاني ها صحه بگذارد ولي استان هاي ما بر اين اساس شكل نگرفته اند. بسياري از مناطق مازندران گيلك و ديلم نشين است ، مناطق كوهستاني قزوين ديلمي هستند و گيلاني الاصل و  ...


رواست كه گيلانيها رسم همسايگي را بجا نياورده و با اين ادعاها باعث ناراحتي شهروندان استانهاي همسايه گردند؟!


اگر قزوينيها نگران استقرار ادارات دولتي بخش طارم سفلي در خاك گيلان هستند پس نتيجه مي گيريم ، عامل  جغرافيا و نزديكي راه باعث ايجاد اين ادارات در خاك گيلان و شهرستان رودبار شده است . پس چرا اين شهرستان را بمركزيت لوشان تشكيل نمي دهيد و طارم را به گيلان نمي دهيد؟


 طارم ها كه در حوزه آبريز گيلان اند.محصول اصلي آنها (زيتون) در بازار رودبار فروخته مي شود. به جرات مي توان ادعا كرد كه بيش از 90% از كل محصولات كشاورزي طارم ها در بازارهاي گيلان بفروش مي رسد و اگر چنين نبود كشاورزان آن منطقه با مشكلات عديده اي روبرو مي شدند. بسياري از آنها زبان ديلمي رودباري مي دانند و بدان تكلم مي كنند! ترمينالهاي مسافربري هر دو طارم در خاك گيلان است. بخش اعظم تركيب جمعيتي شهر لوشان كه عامل جمعيت مورد ادعاي شايعه پراكن هاست، گيلاني است اعم از عمارلو ، ديلمان ، رودبار و حتي ارتباطات خويشاوندي كه پشتوانه تاريخي عميقي دارد.


 مگر بخش طارم قزوين مركزي به نام سيردان ندارد كه ادارات بخش مربوطه در آن استقرار يابد. آيا اين سوال پيش نمي آيد كه چرا با وجود داشتن مركز بخش دليل اينكه  ادارات آن در خاك استاني ديگر بنا نهاده شده اند چيست؟ آيا اين اقدام مقدمه اي بر عملي ساختن ادعاي غير منصفانه شان نيست؟


   سوال فوق را از يكي از شهروندان لوشاني پرسيدم : گفت نزديكي راه. سيردان دور است. همه دلايل و ادعاها بر اين امر صحه مي گذارد كه شهرستاني تشكيل شود به مركزيت لوشان و در خاك گيلان.كدام عقل سليم بر ادعاي الحاق لوشان به قزوين صحه مي گذارد؟! در صورت محقق شدن اين ادعا چه تفاوتي بر زندگي لوشاني ها و طارمي ها ايجاد خواهد شد؟


هيچ!


درخواست مردم لوشان ارتقاي سياسي شهرشان است (قابل توجه مسئولين محترم محلي ، شهرستاني و استاني) ، نگاه ويژه به پروژه هاي نيمه تمامشان است. درخواستشان اختصاص بودجه به شهرشان هست مساوي با ديگر شهرهاي استان.


اگر امكان انتقال ادارات به شهر سيردان هست پس اين كار را بكنيد  و آن را بهانه قرار ندهيد  و چشم طمع از خاك گيلان ما  برداشته و به تنش خاتمه دهيد و اگر امكان انتقال ادارات طارم سفلي به شهر سيردان نيست  پس ادعاي مدعيان بي اساس است و فكري ناپسند در پشت خود جاي داده است و بهترين راه همان است كه آقاي دكتر موسوي در برنامه هايش در صورت راهيابي به مجلس داشت و آن الحاق طارم سفلي به خاك گيلان و تشكيل شهرستاني به مركزيت لوشان بود كه متاسفانه و بطور ناجوانمردانه كه  در اين نوشتار نمي گنجد ايشان به مجلس راه پيدا نكردند تا از حق گيلان و رودبار دفاع كنند.


به مسئولين محترم گيلان و رودبار يادآور مي شوم كه قول شهرستان كردن طارم به مركزيت لوشان از طرف مدعيان(در قالب شايعات) وسوسه انگيز است و طبيعي است كه از آن استقبال مي شود.  براي پيشرفت و ارتقاي لوشان حداقل به بخش اقدام عاجل بعمل آوريد، پروژه هاي نيمه تمام را به پايان برسانيد، تا بهانه هاي مدعيان الحاق اين شهر به استان قزوين را از بين ببريد.


لوشان شهر آفتاب گيلان است. صنعت گيلان در لوشان ريشه دوانيده است و گسترش خواهد يافت. مسئوليني كه هنوز در اختلافات قومي غوطه ورند را بركنار كنيد . اختلافات قوميتي و زباني بين شرق گيلان و تالش و رشتي و رودباري و ...  را كنار بگذاريد و به گيلان عزيز فكر كنيد. اگر در تقسيم بودجه و عمران و آبادي گيلان همچنان تبعيض وجود داشته باشد مشكلات اينچنيني ما حل نخواهد شد.


طارمي ها بخاطر عوامل انساني و جغرافيا به رودبار بيشتر تمايل دارند . منطقي اين است  كه شهرستاني تشكيل شود به مركزيت لوشان و در خاك گيلان و هر كارشناسي نيز اين امر را تاييد مي كند. ولي متاسفانه شايعات بر انديشه ي كارشناسي چيره گشته است و از چندين سال پيش هر از چند گاهي باعث آزار ما شده است. حتي امورات مردم طارم زنجان هم عملا در خاك گيلان انجام مي شود و فقط كارهاي اداري به زنجان مربوط است. تجارت، تهيه مايحتاج روزانه ، بيمارستان ، گردشگري ، ترمينال مسافربري و ... اين مردمِ رودبار و گيلان دوست در منجيل و رودبار و رشت صورت مي گيرد.


و اما نكته اي مهم : در پس موضوع الحاق لوشان ، اين موضوع فراموش نشود كه محل رفت و آمد مردم عمارلو اين شهر است و  لابد چند وقت ديگر به خاطر رفت و آمد آنها  به لوشان و فعاليتشان در اين شهر ، ادعاي الحاق اين بخش نيز به قزوين مطرح خواهد شد. تهيه گزارش هاي تلويزيوني از مناطق گردشگري روستاهاي انبوه و داماش و پخش آنها از سيماي مركر قزوين مي تواند بر اين ادعا صحه بگذارد( كاري كه شبكه باران بايد بكند!!). اين تلاش بصورت نرم ادامه دارد و ...


اما درباره آستارا، سرزمين تالش قديمي تر از تاريخ  است . نام آستارا تالشي است. اقوام هم وطن آذري ما به سرزمين تالش  مهاجرت كرده اند و اكنون در ميانه ي تالش بزرگ سكني گزيده اند و زبان خودشان را دارند ولي اين دليل مناسبي براي الحاق اين شهرستان به اردبيل نيست.


 اينكه گيلان خوش آب و هوا و مهاجر پذير است بايد بر اساس خواسته ي مهاجران تجزيه شود؟ كجا نوشته اند اين را؟ نكند دو فرداي ديگر شهر مانگل(منجيل) نيز بخاطر سكونت آذري ها درآن بايد جز زنجان شود! يا  عمارلوي كردنشين را از جا بكنيد ببريد غرب كشور و تحويل استان هاي كردنشين دهيد! چرا اين بحث ها فقط براي گيلان بايد جاري باشد؟! اگر قرار است اين دلايل در تقسيمات كشوري اعمال شود كه سنگ روي سنگ بند نمي شود! بس كنيد.


به چند دليل اين ادعا كه بيشتر از سوي آقاي نوعي اقدم و در دوران تبليغات انتخاباتي مجلس شوراي اسلامي صورت گرفت رد مي شود:


-     هيچ استاني بر اساس قوميت تقسيم بندي نشده و اگر ملاك مرزبندي استانها بر اساس زبان و قوم بود و قرار مي بود  دولت گردن بر خواسته قومگراها نهد بهم گسيختگي وحشتناكي در كشور حادث مي شد . اين مساله در حد شعار هم غير قابل قبول است.


بسياري از مناطق استان اردبيل تالش نشين است ، آيا اين نمي تواند ادعايي مشابه ادعاي مذكور را  برانگيزد؟ اگر اين عامل تاييد قانوني دارد پس تالش هاي  استان اردبيل ، گيلك و ديلميهاي غرب مازندران و ديلمي هاي رودبار الموت  بايد به گيلان بپيوندند . ولي آيا عاقلانه نيست  بجاي هدر دادن انرژي و امكانات خود براي مسائل كوچك به آباداني حوزه جغرافيايي خود بپردازيم. آيا صحيح است كه چشم طمع به خاك همسايه داشته باشيم بدون هيچ دليل محكمي؟! تا كي بايد اين رفتارها را ادامه بدهيم؟


-     تالش بزرگ و هميشه ايراني سرزميني است كه بخش اعظم آن بخاطر ضعف حكومت هاي گذشته در خاك آذربايجان(شوروي سابق) قرار گرفته است . آيا الحاق آستارا به اردبيل باعث گسستن اين پيوند تاريخي بين تالش جنوب و شمال نخواهد شد؟ تالشان جمهوري دروغين آذربايجان پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران برخواستند و خواستار پيوستن به سرزمين مادري يعني ايران شدند كه رژيم حاكم بر ايران شمالي آنها را سركوب نمود. حال با اين وضعيت گسستن اين اتصال و دور كردن دو تالش از هم ظلم به ايران دوستان و تالش دوستان نيست؟!


-     بعضي ها ادعا مي كنند كه سهم بودجه ي شهرستان آستارا نسبت به شهرستان هاي ديگر استان گيلان كمتر است و اين مساله را هم بهانه اي براي موضوع الحاق قرار داده اند كه كاملا دليلي  عوامفريبانه است . البته طريقه تقسيم بودجه در استان گيلان جاي بحث دارد كه در اين نوشتار نمي گنجد.


-     فاصله از مركز استان ديگر بهانه اي است كه شايعه سازان به آن دامن مي زنند. استان گيلان يكي از كوچكترين استان هاي كشور است و بيشترين فاصله ها هم به مركز استان در برابر فاصله ي شهرهاي استانهاي ديگر به مركز آن استان ناچيز و طرح چنين ادعايي خنده دار است. اگر چنين ادعايي را گيلانيان داشته باشند شهرستانهاي زيادي از استان هاي مجاور  بايد به گيلان ملحق شوند.


 حال كه همسايگان تازه استان شده در صدد به كرسي نشاندن ادعاي خود از راههاي غير معقول و خلاف قانون هستند اين انتظار وجود دارد كه مسئولين محترم گيلاني و رودباري ، نشريات و ... اين ادعاي معقول و صحيح را داشته باشند كه  كه با توجه به اينكه اين كه طارم ها از امكانات گيلان استفاده مي كنند و همه ي اموراتشان بجز امورات اداري جزيي در خاك شهرستان رودبار صورت مي گيرد ، پس بايد آنها ضميمه خاك گيلان شوند تا مشكلات مردم اين ناحيه حل و فصل شود. و بسياري از مناطق تالش نشين استان اردبيل و گيلك و ديلمي نشين غرب مازندران نيز اين وضعيت را دارند.


دلايل پيوستن طارم ها و بسياري از مناطق ديگر استانهاي همسايه به خاك گيلان بمراتب محكمتر از ادعاهاي مدعيان استانهاي همسايه است كه با دلايل واهي و غير منصفانه گيلان دوستان را عصبي كرده و عدم واكنش درست مسئولين گيلان و شهرستان رودبار نيز مزيد بر علت شده است.


هيچ علت قانوني براي صحه گذاشتن بر اين ادعاها وجود ندارد .


از نماينده ي محترم ولي فقيه در گيلان ، استاندار محترم ، فرماندار گرامي شهرستان هاي  رودبار و آستارا، مسئولين شهري لوشان و آستارا و مردم خوب گيلان  خواهشمنديم در مقابل اين مساله سكوت اختيار نكرده و واكنشي در خور توجه در مقابل مسببان اين شايعات نشان داده تا گيلان دوستان بيش از اين نگران هرچه كوچكتر شدن استان خود نباشند.


از دولت محترم نيز خواستاريم تا با اين مساله كه هر از چند گاهي باعث آزار شهروندان گيلاني مي شود برخورد جدي نموده و عاملان اين شايعات را كه چند سالي است باعث قومگرايي در منطقه و زير سوال رفتن امنيت آن شده اند، برخورد قاطع نمايد.

   نظرات

ديلمي اصيل
یکشنبه 18 فروردین 1398 ساعت 7:54

من خود رودباري هستم و خود را يکي ديلمي اصيل ميدانم ولي ما ربطي به گيلک ها نداريم.
وقتي گيلک ها زبان و هويت ما تات ها را به رسميت نمي شناسند و همه جا سعي دارند ما را گيلک معرفي کنند باعث همين تفرقه ها مي شود.
خيلي از اهالي رودبار به دنبال ايجاد استان ديلم هستند استاني که شامل جنوب گيلان و شمال قزوين مي شود
چرا آقايان گيلک تمام مفاخر ديلمي را به اسم گيلک جعل مي کنند.
مناطق تات نشين گيلان در بدترين وضعيت قرار دارند ما تا کي ساکت بمونيم تا کي سانسور شويم.
لطفا دوستان اهل رشت و لنگرود تغيير رويه بدهند تا اوضاع از ايني که هست بدتر نشه.
يک عده کارهايي مي کنند که کار به اينجا ميکشه و حالا بايد غصه بخورند که يک وقت آستارا و تالش و رضوانشهر مستقل نشن يا حز اردبيل نشن يا غصه بخورند رودبار جدا نشه يا غصه بخورند يک وقت رودسر و املش جز مازندران نشه.
ما هم انسانيم همانطور که شما دوست نداريد تحت تبعيض قرار بگيريد ما هم دوست نداريم تحت تبعيض قرار بگيريم.
ادمين لطفا کامنت بنده را چاپ کن تا دوستان مرکز نشين از درد و غم ما رودباري ها باخبر شوند.

-


مهدي عباسي
سه شنبه 22 آبان 1397 ساعت 16:11

به نظرم براي اتحاد نام استان بايد به گيلان و طوالش برگردد

-


براتي
پنجشنبه 30 شهریور 1396 ساعت 7:30

قزوين خودشم قبلن مال گيلان بود .

-


کرمانج گيلان
سه شنبه 17 فروردین 1395 ساعت 6:49

با سلام رودبار مورد بي مهري مسولين استان گيلان قرار گرفته و يکي از محرومترين شهرستانهاي گيلان هست ما کردهاي رحمت آباد خودمون رو جدا از گيلان نميدونيم 300 سال تو گيلان هستيم و به گيلاني بودنم افتخار ميکنم و به زبون ديلمي صحبت ميکنم

-


سيروس
شنبه 15 فروردین 1394 ساعت 2:38

فقط گيلان يکپارچه را عشق است

- s.siroosi@gmail.com


حسن ماهوتي
شنبه 12 مهر 1393 ساعت 5:30

دوستان عزيزم، خوب است سري به خبرگزاري گيل خبر بزنيد و مطلب آقاي آرمين حيدريان که از اهالي شريف خود شهرستان آستارا هستند بزنيد، جوابيه خوبي به مسولان اردبيل داده اند

- mahuti.33.rasht@yahoo.com


فرشاد رضائي
چهارشنبه 24 خرداد 1391 ساعت 21:40

به نظر من گيلانيها اول بايد زبان خود را حفظ کنند،بعد به فکر بازگشت رامسر و تنکابن به گيلان باشند.چون زبان گيلکي در خطر نابودي بسر ميبرد و نسل جوان،مخصوصا خانمها از بکار بردن اين زبان دوري ميکنند.در رامسر و تنکابن به ندرت افرادي را پيدا ميکنيد که گيلکي صحبت کنند و فارسي در تمام ارکان شهري اين منطقه نفوذ کرده.در مورد طارم هم بايد گفت که طارم هم دارد زبان آذري را از دست مي دهد و فقط عده اي از طوايف ، به سنتهاي ترکي-آذري پايبند مانده اند ولي هنوز ارتباط معنوي با آذربايجان وجود دارد و نوازندگاني از زنجان و آذربايجان براي اجراي مراسم عروسي سنتي ، به اين خطه دعوت مي شوند ولي ما طارميها، گيلان را همسايه دوست داشتني خود ميدانيم.

- farshad47_hum@yahoo.com


ارمين
سه شنبه 12 مهر 1390 ساعت 23:48

با سلام
من بعنوان يک گيلاني از مسئولين درخواست ميکنم که تمام بودجه استان را تنها به چند شهر خاص اختصاص ندهند وبه تمامي شهر ها مثل رشت ولاهيجان و...نگاه کنند .هر چند پيشرفت شهر لاهيجان باعث افتخار ما گيلاني هاست ولي چه خوب بود همه شهرها به همين اندازه رشد ميکردند تا ما صاحب يک استان نمونه در کل کشور ميشديم.

- arminahmadi47@yahoo.com


حامد لنگرودي
دوشنبه 16 خرداد 1390 ساعت 1:6

سرزمين گيلان بايد براي گيلاني بماند و کسي حق دستبرد به سرزمين ما را ندارد

- HAMED_S810@YAHOO.COM


شهروند تنکابني
سه شنبه 5 بهمن 1389 ساعت 13:25

سلام دو راه جهت خروج از اين گرفتاريها براي مردم نجيب تنکابن و رامسر متصور است. 1 بازگشت اين دو شهرستان به سرزمين مادري شان يعني استان عزيز گيلان 2 استان شدن غرب مازندران و شرق گيلان به مرکزيت تنکابن . در غير اين دو صورت حقيقتا زندگي براي ما مردمان تنکابن و رامسر در استان مازندران سخت و عذاب اور است زيرا ما سنخيت قابل توجهي با مازندرانيها نداريم نه گويش مشترکي داريم و نه فرهنگمان مشترک است. اصلا انان ما را گيلاني مي دانند نه مازندراني . البته ما به گيلاني بودن خود مي باليم و خود را متعلق به سرزمين اصلي مان گيلان مي دانيم. و متاسف از اين هستيم که چرا يکبار هم شده مسولين گيلان از مقامات محترم کشور خواستار بازگشت تنکابن و رامسر به گيلان نشدند و اين در حالي است که مازندرانيها بارها مخالفت خود را با استان شدن غرب مازندران و جدا شدن از مازندران اعلام نمودند. در پايان با صداي رسا مي گويم که سرزمين اصلي ام گيلان دوستت دارم.

- emamreza48@yahoo.com


ديلمي
جمعه 24 دی 1389 ساعت 4:22

گيلاني هاي قديم (ديلميها) و طبري ها همواره دو نژاد نزديك و برادر بودند.
مرزبندي هاي سياسي در ادوار گذشته ي تاريخي باعث ميشد همواره بخشي از اين قوميتها در مرزهاي سياسي قوم ديگر با هم در مراوده و تعامل باشند كه اين اندك تفاوت اين دو قوم بزرگ در نواحيي كه اين اختلالات پيش مي آمد همواره تنشهايي را بين اين دو قوم نزديك ايجاد ميكرد كه خود باعث ايجاد اختلافات بيشتر بينشان ميگرديد.
تركيب قالب قوميتي فرهنگي امروزي مردم شمال كشور حاكي از قالب بودن فرهنگ و زبان اقوام گيل و ديلم در طي ادوار مختلف تاريخي است.
گواه اين موضوع اينست كه با توجه به سياستگذاريها در ادوار گذشته جهت تجزيه اقوام بزرگي چون گيلكها هنوز هم اكثريت مردم حتي شرق مازندران كه در واقع در محدوده طبرستان قديم واقع ميشدند هم خود را گيلك و گالش ميدانند (البته امروزه به دليل تاثير پذيري از اين سياستها جمعيت افرادي كه در ناحيه شرق مازندران خود را مازني ميخوانند هم كم نيست و بدنبال اينند كه مردمان غرب مازندران امروزي كه در واقع همان بخش جدا افتاده از گيلان بزرگ هست عنوان قوميتي خود را فعلا با عنوان گيل ماز بپذيرند شايد كه در ادوار آتي بتوانند هويت جديد مازني را نيز به آنها قالب كنند) ولي كوچكتر كردن بيشتر از اين قوم گيلك براي هر گيلاني و گيلكان غرب مازندران كه فقط بدلايل سياسي دوران پهلوي امروزه در محدوده سياسي استان مازندران واقع شده اند قابل تحمل نميباشد.
كمي تامل در كتابهاي تاريخي نشان ميدهد كه حتي ناحيه رويان كه آغاز سرزمين طبرستان محسوب ميگشت و به سمت مشرق گسترش داشت به قول اصطخري طبري نميباشند و اكثريت آنها از اقوام گيل و ديلم اند. يعني ادامه همان تركيب جمعيتي گيلان بزرگ.
گيلان امروز اگرچه نور و كجور را امروزه تحت تاثير سياستگذاريها در گذشته تغيير يافته ميبيند بطوريكه مردمان اين ناحيت امروزه خود را به مازندرانيها نزديكتر ميبينند تا به اعقاب واقعيشان چنين آينده اي را نيز ميتوان براي مردمان غرب مازندران نيز در صورت عدم بازگشت به سرزمين اصليشان متصور شد براي همين است كه امروزه واژه رامسر گيلان شايد در نظر بعضي ها خنده دار بنظر برسد.
درود بر تمام كساني كه شرافت و اصالت خود را به نرخ روز تغيير نميدهند.

- m.zarbazo@yahoo.com


سخت سري
جمعه 10 دی 1389 ساعت 22:50

راستشو بخواي نميدونم تا چه حدي قضيه تشكيل استان جديد در غرب استان مازندران و شرق گيلان رو پيگير هستيد همونطور كه ميدونيد در طول تاريخ غرب مازندران (مخصوصا رامسر و تنكابن) همواره بخشي از گيلان بوده و امروزه حالا نميدونم به چه دلايلي اين بخش از گيلان رو از اين خاك مقدس جدا كردند با اين حال تفاوت قوميتي و فرهنگي مردم غرب مازندران امروزي با شرق اين استان باعث شده كه مردم غرب مازندران به دليل احساس حقارتي كه در استان مازندران به آنها تحميل شده فكر تشكيل استاني جديد باشند و با توجه به محدوديت هاي جمعيتي غرب استان مازندران باعث شده كه به فكر جدا كردن بخشهايي از خاك پاك گيلان و تركيب با اين استان جديد بيفتند. حداقل انتظاري كه از تك تك مردم گيلان در اين برهه ميره اينه كه نسبت به اين موضوع حساسيت بيشتري به خرج دهند قوم گيلاني (تركيبي از گيلك ها و ديلمي ها و تالشها) ميراث دار تاريخ بسيار باشكوه و پرافتخاري هستند كه يك ايراني اصيل با داشتن يك حداقل اطلاعات تاريخي مطمئنا خود را همواره وام دار اين قوم پرافتخار خواهد دونست ولي در مجموع اون چيزي كه امروزه مشاهده ميشه مهجور موندن اين قوم بزرگ در ميان ساير اقوام ايراني است بطوريكه امروزه خيلي از اقوام ديگر ايراني حاضر نيستند افتخارات تاريخي مردم اين خطه را به راحتي بپذيرند و باور داشته باشند و حتي بسياري از همسايگان امروزي ما نيز در تلاشند كه اين افتخارات را به نام خود ثبت كنند شايد يكي از مهمترين دلايل مهجور ماندن اين قوم بزرگ تكه تكه كردن و تجزيه بخشهاي بزرگي از اين استان و تلفيق با استانهايي كه چندان قرابت فرهنگي و قوميتي با آنها نداشته اند باشد كه خود اين موضوع باعث شده است فرزندان امروزي اين بخشهاي جدا افتاده از خاك گيلان به درستي ندانند كه در اصل متعلق به كدامين جغرافياي فرهنگي و قوميتي محسوب ميشوند امروز مردم غرب استان مازندران (علي الخصوص رامسري و تنكابني ها) در درجه اول تمايل دارند در لواي مديريتي سرزمين اصليشان گيلان قرار گيرند كه شايد از آنجاييكه چندان انگيزه اي تاثيرگذاري از طرف مردم و مسئولين استان گيلان به منظور بازپس گيري اين بخش جداافتاده از خاك گيلان مشاهده نميكنند و نااميدي مسئولين شرق مازندران براي خاموش كردن اين انتظار بجاي مردم غرب اين استان كه ترجيح ميدهند حتي الامكان به جاي جدايي اين بخش از مازندران و تلفيق آن به گيلان سوداي تشكيل استان جديد در افكار مردم اين نواحي به همراه بخشهايي از شرق گيلان را بپرورانند كه حداقل در صورت كوچكتر شدن محدوده سياسي امروزي استان مازندران مجال اتحاد و قدرت نمايي مجدد گيلانيان را ازمردم اين خطه نيز سلب كرده باشند خواهش من از تك تك مسئولين و مردم گيلان اينه كه نسبت به انعكاس صحيح اين موضوع كوشا باشند و حداقل اجازه ندهيم كوچكتر و ضعيف تر از آنچيزي كه امروز هستيم شويم تشكيل استان جديد در غرب مازندران بدون اينكه تهديد فرهنگي و اجتماعي براي مردم مازندران محسوب بشه تهديدي مجدد براي مهجوري بيشتر و تفرقه افكني بين اقوام گيلاني خواهد بود.

-


ديلمي
جمعه 3 دی 1389 ساعت 5:15

زمين ديلمان جايي است محكم
بدو در لشگري از گيل و ديلم
گروهي ناوك و زوبين سپارند
به زخمش جوشن و خفتان گذارند
چو ديوانند گاه كوشش ايشان
جهان از دست ايشان پريشان
سپر دارند پهناور گه جنگ
چو ديواري نگاريده به صد رنگ
ز بهر آن كه مرد نام و ننگند
ز مردي سال و مه با هم بجنگند
نه آن كشور كه به پيروزي گشادند
نه باژ خود بدان كشور نهادند
هنوز آن مرز دوشيزه بماندست
بر او يك شاه كام دل نراندست
(فخرالدين اسعد گرگاني - ويس و رامين)
ما ديليميان (كه همواره در طول تاريخ به مركزيت سياهكل(ديلمان) و رودبار بوده ايم) شايد تنها قومي باشيم كه بتوانيم خود را مدعي اصالت و مركز نشر مجدد فرهنگ اصيل ايراني و آريائي بدانيم فرهنگي كه عربها با آوردن اسلام در نابودي آن به شدت كوشيدند و تنها مردمان دلاوري كه به هيچ وجه به اين بيگانگان باج ندادند و در نهايت دم اين بيگانگان را از اين سرزمين پاك قيچي كردند ما ديلميان بوديم. همواره در طول تاريخ از ما در كنار برادران گيل مان ياد گرديده بطوريكه در طول تاريخ گيلان در اكثر ادوار تاريخي اين سرزمين اصيل بنام ديلم ناميده مي شده? همچنين به اندازه كافي تاريخ نويسان رومي و عرب و ترك و مغول از دلاوري هاي مردمان اين ديار سخن به ميان آورده اند كه خود را بي نياز از تاريخ سازي ميدانيم. در نهايت با گذشت دوران و سلطه گيل ها در اين محدوده و تركيب بيشتر اين دو قوم با همديگر واژه ديلمي كم كم رو به نابودي و محو شدن نزديكتر مي شود بطوريكه در راستاي اين سياستگذاريها برادران الموتي و طالقاني ما كه هر كدام را در محدوده سياسي استان هايي چون قزوين و تهران قرار داده اند بسياري از فرزندان امروزيشان حتي نميدانند در واقع متعلق به كدام جغرافياي فرهنگي قوميتي مي باشند و در اكثر موارد خود را به اشتباه تات مي خوانند (تات واژه اي است كه تركها به غير ترك هاي مجاورشان اطلاق مي كردند يعني دو تات يكي از تاكستان در اصل به تالشي و تات الموت به گيلكي سخن مي گويد) و امروزه رامسر و شهسوار تا چالوس بخش ديگري از سرزمين اصيل ماست كه به دليل سياستگذاري اضمحلال قوميتهاي بزرگي چون گيلك و كرد در محدوده جغرافياي سياسي استان مازندران قرار گرفته و امروزه سعي بر آن است كه با ايجاد احساس از خود بيگانگي و استفاده از واژه هاي نامانوسي چون گيل ماز كم كم هويت اصيل مردمان اين ناحيه را دچار تغيير كنند خوشبختانه هنوز برادران گيل و ديلمي اي كه در محدوده رامسر و شهسوار مهجور از موطن اصلي شان قرار گرفته اند و از آن چيزي كه واقعيت لياقت شريفشان هست محرومند همچنان واقعيت وجودي خويش را مي شناسند و همچون پدران ديلميشان در مقابل ديگر اقوامي كه امروزه شايد به دلايل مختلف تسليم نشده اند و همچنان مبارزه مي كنند .
درود بر شما.
اميد اول ما تشكيل ديلمان بزرگ با اتحاد شرق گيلان و غرب مازندران كه دوباره بتوانيم شاهد تبلور قدرت نمائي ديلميان و شكوفائي فرهنگي ديلمياني كه امروزه خطر نابودي آنها تهديد مي كند باشيم و يا حداقل خاك مقدس اين تكه جدا افتاده از سرزمين بزرگ گيلان را به سرزمين اصلي اش برگردانيم. زنده باد شرافت گيل و ديلم

- m.zarbazo@yahoo.com


تنکابن
دوشنبه 19 مهر 1389 ساعت 5:37

دوست گرامي.بابت نگارش مقاله زيباي شما متشکرم.من اهل تنکابن هستم.گويا هيئتي در حال ايجاد استان جديد در غرب مازندران هستند بنده با اين کار کاملا مخالفم.دوست دارم که شهرهاي تنکابن و رامسر به استان قديمي خود يعني گيلان برگردند.

-


ابوالفضل هاشمي جيرنده
دوشنبه 8 شهریور 1389 ساعت 7:21

با عرض سلام وخسته نباشيد و تشکر بخاطر پيگيري و نگارش مقاله فوق در باب الحاق شهر لوشان به استان قزوين.يکي از دلايل اصلي بوجود امدن اين شايعه کم توجهي مسئولان استان گيلان در سالهاي گذشته به شهر لوشان ميباشد که علي رغم قدرت صنعتي بالا مورد بي مهري مسئولان بوده است.تا انجا که حتي در سالهاي نه چندان دور اسم لوشان در ليست وضعيت اب و هواي اخبار استان گيلان (شبکه باران)موجود نبود.اما خدارو شکر در اواخر سال 88 واوايل سال 89 توجه بيشتري از سوي مسئولين به جنوبي ترين شهر استان گيلان (لوشان)شده است.در پايان از شما و تمام دلسوزان گيلان عزيز کمال تشکر و قدر داني را دارم.

-


saman golamuzadeh
جمعه 3 اردیبهشت 1389 ساعت 22:5

با عرض سلام و خسته نباشید و با تشکر از زحمات بی دریغتان و با امید فردایی بهتر برای یکایک ایرانیان و بویژه گیلانیان عزیز امید می رود تا در سال 89 شاهد رشد همه جانبه این استان باشیم

- kalkl_baman18@yahoo.com


میرزا محمد عامر جنابی
شنبه 28 فروردین 1389 ساعت 4:16

درود بر شما آقای امیری نظری برسری.برای امری مهم خواستار همفکری و مشورت با شما هستم.متشکرم.

- m_amer_jenabi@yahoo.com


سورنا
چهارشنبه 26 اسفند 1388 ساعت 5:3

درود و وقت بخير
من هم بانظر يكي از دوستان در خصوص خلاصه شدن استان گيلان در مركز گيلان موافقم و بيشتر اين مشكلات ناشي از همين قضيه است. من در روستاي دورافتاده ايي در اطراف شهرستان جيرنده در يك كانكس سرباز معلم بوده ام و اصلا مركز نشينان از اين روستا و روستاهاي همجوارش كه وضعيت مشابهي داشتندخبر نداشته و فكر نمي كنم هنوزم خبري داشته باشند. روستاي " دشت رز " آخرين روستاي گيلان و در مرز گيلان و قزوين قرار دارد. اهالي اين روستا تركيبي از كردهاي مهاجر و لرها و تركها و ديلمي ها بوده اند .

نكته دوم : من خودم از شرق گيلان هستم و هروقت كه به گيلان زمين مي آيم و شبكه باران را نگاه مي كنم مي بينم كه به زبان مركز گيلان صحبت مي كنند و خبري از لهجه هاي ديگر زبان عزيزمان گيلكي نيست و همچنين زبانهاي ديگر استان .
موفق باشيد

- pashoran@gmail.com


سعدی عاشوری
چهارشنبه 5 اسفند 1388 ساعت 13:54

باتشکر از دلسوزی شما برای گیلان
امیدوارم اینگونه نگردد

- saadi1362@gmail.com


مهدی ذاکری
جمعه 30 بهمن 1388 ساعت 23:30

این شایعات نشانه ضعف استان گیلان است و ضروری است تا مقامات ذی ربط چاره ای بیاندیشند.
غیور مردان و شیر زنان گیلانی نیز با تمام وجود از خاک خود در مقابل این حرف و حدیث هادفاع همه جانبه می کنند.
باشد تا در آینده این قبیل شایعات به کل بر چیده شود.

- mehti_kenti@yahoo.com


حمید زارعی
سه شنبه 6 بهمن 1388 ساعت 22:52

با سلام.
اگر عاقلانه بیندیشیم ادعای همسایه های گیلان برای تجزیه گیلان و ملحق شدن اراضی به قزوین نادرست است و همانطور که دوستمان گفتند دلایلشان هم بی پایه و غلط است. در اینجا این نکته مطرح میشود که چه کسانی این ادعا را مطرح نموده اند و برای برطرف کردن این مشکل از چه راهی و چگونه باید وارد شد؟

http://www.tarahefarsh.blogfa.com/ - hamid_zareiy@yahoo.com


صابر سمیع
دوشنبه 5 بهمن 1388 ساعت 13:54

سلام و خسته نباشید خدمت شما
مقاله بسیار جالبی بود. رودبار تنها شهرستان گیلان است که اقوام مختلف(ديلمي-کرد-ترک-لر) در کنار همدیگر زندگی می کنند.
وجود قومیت های مختلف در رودبار یک فرصت بی بدیل و غرور انگیز می باشد و باید تلاش کنیم از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کنیم.
به امید اتحاد و همدلی بیشتر مسئولین برای داشتن شهرستانی آباد.

- varesh_S59@yahoo.com


ابراهیم امیری نظری برسری
یکشنبه 4 بهمن 1388 ساعت 17:35

به نظر میرسد بیشتر این مسایل از نارضایتی شهرستانهای دوردست استان گیلان از مرکز استان میباشد زیرا رشت نشینان انطور که شایسته ی شهرها و روستاهای دوردست گیلان میباشد به امورات رسیدگی نمیکنند و گیلان را در رشت خلاصه کرده اند.برای جلوگیری از این روند لازم است تا مسوولین ارشد گیلان به مسایل و مشکلات این مناطق رسیدگی جدی کنند و این مناطق را در اولویت کاری خود قرار دهند.مطمئنا اگر این مناطق به رفاه نسبی برسند هیچگاه به فکر جدایی از گیلان نخواهند افتاد .رفع این مشکل همت مسوولان استان و شهرستانهای رودبار و استارا را میطلبد.

- nazari_ebrahim@yahoo.com


نبي حبيبي
شنبه 3 بهمن 1388 ساعت 19:55

با سلام
نكته مهم در يادداشت فوق اين است كه چه عواملي باعث طرح اين ادعاها مي شود؟
چه كساني ،با چه هدفي اين ادعاها را مطرح كرده اند؟
چه زمينه هايي در مردم اين مناطق وجود دارد كه اين مسائل مطرح مي شود.
آنان كه اين ادعا را مطرح نمودند رايشان را گرفته اند و فعلا تا مدت ها ساكت خواهند ماند.
اما مردم محروميت هايي را در اين مناطق مشاهده مي كنند و بي توجهي مركز استان براي آن ها مشهود و ملموس است و دل به اين حرف ها مي سپارند.
چرا وزارت كشور و استانداري ها با كساني كه اين شايعات را مطرح مي كنند برخورد نمي كنن.
نكته آخر اين كه خوشبختانه بسياري از اين حرف ها در حد حرف مي ماند.
www.khorramkoh.ir

-


محمد عبدالهی مهرآیین
جمعه 2 بهمن 1388 ساعت 23:6

دوست گرامی وعزیزمان حرف دل مارا می زنند ولی فعلا گویا شهرها ومناطق گیلان برای استانهای مجاور قرار است که به حراج گذاشته شوند !!!! ما چرا باید اینقدر ضعیف باشیم که دیگران برای رسیدن به پست نمایندگی مجلس ودیگر پستها ورسیدن به ارج وقرب نزد مردم "شهرهای مارا به حراج بگذارند اگر قراراست که براساس فرهنگ گویش وبرخی دیگر از پارامترهای اینچنینی پیوستن شهرها به استانها لحاظ شود شهر نقده که کرد نشین است دراستان آذربایجان غربی قرارنمی گرفت اگر فرهنگ ها مورد ملاک قرارگیرد شهرستان رود بار بزرگترین استان کشور خواهد شد میفرمایید نه ؟؟ خودتان محاسبه بفرمایید جان کلام را که دوست گرامی کاملا توضیح داده اند !!!!!!!!
اگر شهرهای ما برای رسیدن به امکانات درخور خودشان " به جدایی ازگیلان وسوسه شده یا می شوند چرا همان امکانات را ما خود مان به آنها ندهیم ! بگذریم
درخانه اگر کس است یک حرف بس است !!!!

- mehraeen1950@gmail.com


   ثبت نظر
نام و نام خانوادگی : (الزامی) 
پست الکترونیکی :  
وب سایت :  
متن نظر :  
    info@deilamestan.ir   
  ديگر مطالب
نماد جام زرين ببر و موبدان(جام زرين خورگام)
بيانيه دکتر سيد ابوالحسن مخزن موسوي با موضوع انتخابات
فاصله شهر بره سر تا شهرهاي پيرامون و پايتخت
بقعه شاه شهيدان خورگام
22 بهمن، ميدان آزادي
صيقلده برفي
شهر ديلمي نشين جيرنده؛ مرکز بخش عمارلو، شهرستان رودبار
حسينيه اسطلخ کوهي هاي مقيم مرکز در شهر قدس
نوستالژي؛ صندوق کمک به جبهه ها، مسجد جامع بره سر
ميدان ورودي شهر بره سر با نماد باستاني و بومي جام زرين خورگام(ببر و موبدان)
اسم شهيد تازه يمني‌ها، الديلمي است
زمستان 1328؛ منظره‌ي خيابان شاهپور از بالاي عمارت شهرداري رشت